۸ اشتباه رایج در تعمیرات موبایل
از زمان اختراع گوشی های موبایل، تعمیرکاران و تکنسین های این حرفه شروع به کار کرده اند. پس از گذشت چندین سال، این افراد باتجربه تر شده اند و کارهای حرفه ای تری انجام می دهند. اما هر چقدر هم که حرفه ای و با تجربه باشید احتمال اینکه اشتباه کنید وجود دارد. در ادامه برخی از مشکلات رایج در بین تعمیرکاران را بیان می کنیم.
1-تمام نکردن تعمیر موبایل در زمان تعیین شده
این یکی از بزرگ ترین مشکلات در بین تعمیرکاران است. دلایل زیادی برای این تاخیر وجود دارد که می تواند ناشی از به تاخیر افتادن عیب یابی گوشی باشد. برخی مواقع مشکل گوشی به سختی یافت می شود و پیدا کردن آن زمان می برد. در دسترس نبودن قطعات یدکی دلیل دیگر است. برخی مواقع نیز تعمیرکاران تنبلی می کنند و بدقول می شوند و می دانیم که به موقع تحویل دادن گوشی به مشتریان باعث رضایت آنها شده و مسلما تبلیغ خوبی برای شما می باشد.
2- نبستن همه ی پیچ ها
برخی تعمیرکاران حین باز کردن گوشی بی احتیاط هستند و پیچ های باز شده را هر جایی می گذارند. سپس حین بستن گوشی، ممکن است پیچی را اشتباه ببندند یا یکی از آنها را گم کنند. برخی از تعمیرکاران سوراخ پیچ ها را خالی می گذارند و برخی دیگر نیز از پیچ های دیگر و یا پیچ گوشتی نا مناسب استفاده می کنند که باعث آسیب رسیدن به سوراخ پیچ ها می شود.همچنین اشتباه بستن پیچ در گوشی های آیفون باعث خرابی برد و قطعی مدار میشود که گاها تعمیر این مدلها به سختی انجام میشود و در بعضی موارد خسارت جبران ناپذیر به مادر برد گوشی وارد میاید.
بهترین راه برای غلبه بر این مشکل نگه داشتن تمامی پیچ ها و قطعات ریز دیگر در یک جعبه ابزار است. با این کار مطمئن می شوید که تمامی پیچ ها و قطعات را در جای خودشان قرار می دهید و هیچ چیزی را از قلم نمی اندازید. اگر بطور همزمان روی چند گوشی یا دستگاه کار می کنید نیز توصیه می کنیم از چندین جعبه استفاده کنید.
3- نپرسیدن سوال از مشتری در مورد مشکل گوشی و تاریخچه ی آن
زمانی که مشتری گوشی اش را برای تعمیرات به شما تحویل داد، مشکل آن و دلیل رخ دادن مشکل را با جزئیات از او بپرسید. بسیاری از تعمیرکاران به دلایلی مانند شلوغی کار از مشتریان در مورد مشکل گوشی شان درست سوال نمی پرسند که همین باعث می شود به مشکل بخورند. توصیه می کنیم از مشتری بپرسید که آیا گوشی را قبلا تعمیر کرده است یا نه و آیا بخاطر همین مشکل بوده و یا مشکل دیگری داشته است. با این کار شما می فهمید که گوشی مشتری قبلا باز شده است یا نه و چه قسمتی از آن مشکل داشته است.
4- جستجو نکردن در اینترنت برای یافتن راه حل صحیح
بسیاری از تعمیرکاران از روش حدس و خطا برای درست کردن مشکل گوشی استفاده می کنند و به خود زحمت جستجو در اینترنت را نمی دهند که این کار وقت زیادی از آنها می گیرد.
به یاد داشته باشید که در دنیای امروز، اگر از اینترنت برای یافتن راه حل مشکل خود استفاده نکنید عملا منبع اطلاعاتی مفید و بزرگی را از دست می دهید. بنابراین توصیه می شود حتما مشکل گوشی را در اینترنت سرچ کنید و در بیشتر مواقع راه حلی برای تعمیر گوشی پیدا می کنید. به یاد داشته باشید که مشکل پیش روی شما ممکن است برای افراد دیگر نیز رخ داده باشد که با دیدن ویدئوهای یوتیوب یا وبسایت های دیگر می توانید آن را زودتر و بهتر برطرف کنید. برای مثال شما برای آشنایی با انواع ابزار تعمیرات موبایل و آموزش تعمیرات گوشی می توانید سری به بلاگ یدک موبایل بزنید.
5- تبعیت نکردن از قوانین ایمنی
بهترین قوانین ایمنی برای تعمیرات موبایل بایستی به نحوی باشند که نه به گوشی و نه به تعمیرکار آسیب برسد. استفاده از ابزارهای آنتی استاتیک ESD free مانند دستبند یا پد نسوزو میزکار مناسب از جمله این موارد است.
6-انجام ندادن تعمیرات به روش حرفه ای
بسیاری از تعمیرکاران بسیار بی احتیاط هستند و حین تعمیرات گوشی بی دقتی می کنند. کار تعمیرات موبایل بسیار ظریف است و نیاز به تمرکز بالایی دارد. بایستی تمامی تکنیک ها و روش ها به طریق حرفه ای انجام شوند تا مشکلی پیش نیاید.همچنین باید شما برای انجام تعمیرات موبایل از ابزار و لوازم تعمیرات موبایل با کیفیت و معتبر استفاده کنید تا عملیات عیب یابی و تعمیر گوشی با سرعت بیشتر و کیفیت بالاتری انجام گیرد.
برای مثال لحیم کاری بوسیله هیتر و هویه بسیار ظریف و حساس است. اگر این کار را انجام دادید حتما خمیر قلع اعمال شده را پس از این کار کاملا تمیز کنید. در واقع پس از اتمام کار بایستی برد یا قطعه ی مورد نظر به گونه ای باشد که مانند روز اول به نظر برسد. کار حرفه ای یعنی اینکه مشکل گوشی را برطرف کردن به نحوی که همانند حالت کارخانه باشد.
7-دنبال نکردن مراحل زنجیره وار عیب یابی
وقتی که کسی گوشی خود را برای تعمیرات می آورد، بسیاری از تعمیرکاران پروسه ی عیب یابی گام به گام گوشی را دنبال نمی کنند. در عوض آنها فورا اقدام به باز کردن گوشی و بررسی سخت افزاری آن می کنند. توصیه می کنیم مراحل گام به گام عیب یابی گوشی های موبایل را انجام دهید چرا که این روش حرفه ای است.
8- انجام کارهای غیر ضروری بر روی برد
برخی از تعمیرکاران به اشتباه شروع به کار روی برد گوشی می کنند در حالی که دلیلی برای آن وجود ندارد. برای مثال آنها شروع به حرارت دادن برد و آی سی های روی آن می کنند و یا اقدام به تعویض قطعات می کنند. به یاد داشته باشید که کار بر روی مادربرد بایستی آخرین مرحله تعمیرات موبایل باشد. بهتر است گوشی را از نظر مشکل نرم افزاری بررسی کنید و سپس سراغ سخت افزارهای آن بروید.
اگر این مطلب را دوست داشتید می توانید نظرات، سوالات و پیشنهادات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.
ام****** 1399-09-11 پاسخ
بسیار عالی